En dan uiteraard Berlijn verkennen

14 september 2018 - Berlijn, Duitsland

Na ons uitgebreide ontbijt vertrokken richting U2 station bij zoölogische Tiergarten. Daar moesten we een kaartje kopen richting Potsdammer Platz want daar wilden we wel rondkijken en moesten we onze openbaar vervoer kaartjes halen, tenminste zo zat het in Pietie’s hoofd. Hoe krijg je dan de juiste kaartjes uit de automaat en welke lift neem je om aan de juiste kant de metro te kunnen nemen? Gelukkig was daar een vriendelijke beveiliger en hij wist de goedkoopste manier. Bij Potsdammer Platz zoeken naar de ”kaartjes”, moeten we bij Brandenburger Tor zijn (oeps) gelukkig daar wilden we toch al heen.....kaartjes gescoord en rondkijken en aan de koffie aan de beroemde “Unter den Linden”. Lopen Unter den Linden naar de Berliner Dom, waar Pietie de moeite neemt om 364 treden te nemen om van het uitzicht te genieten. Je moet er wat voor over hebben. Heerlijk gegeten in een restaurant an die Spree met uitzicht op de Dom en diverse bruidjes die al dan niet met bruidsmeisjes op de foto en film werden gezet. Weer in de “benen” naar de Fernsehturm die we op wilden, kunt u lopen vragen ze, nee niet geschikt voor Behinderte, eerst een trap en dan pas een lift. Via Alexanderplatz op zoek naar de u Bahn naar Checkpoint Charlie, vele liften en perrons en twee verdiepingen later toch in de juiste metro. Checkpoint Charlie is een eigenlijk niet meer als een nep toneelstuk. Hierna scheiden onze wegen, wij met de voetjes omhoog in hotel (wat wil je na al die Berliner Dom treden) en Frank en Renske maken nog vele meters in het park om later in de avond bij Schildkrote echt Duits te eten, dit dus weer met ons vieren.

1. Sylvia:
    14 september 2018
    Dat zijn al aardig wat toeristische plekjes geweest.
  2. Dineke Tiemensma:
    14 september 2018