Burg Thurant bezoeken

28 augustus 2022 - Burgen, Duitsland

Gisteravond al besloten en vandaag kwam het tot de uitvoering. Na het ontbijt zitten we eerst even in het zonnetje en dan trekken we de wandelschoenen aan (tenminste Pietie dan de hoge wandelschoenen) de nordic walking stokken gaan mee en we vertrekken over de  Möselbrucke richting burcht. Na een heerlijk paadje door het bos zagen we eindelijk de juiste bewegwijzering en kwamen we steeds hoger en de weg werd steeds stijler. We nemen diverse stops en maken dan schitterende foto’s en kunnen even onze hartslag naar beneden laten gaan.
Daar is het dan toch, de burcht, we zien vele auto’s staan op de parkeerplaats, wij zijn lopend en dat geeft toch een lekker gevoel. We betalen de entree en zitten dan eerst lekker op een bankje aan de koffie, we hebben een beschrijving in het Nederlands meegekregen (er zijn hier veel Nederlanders) en wij volgen keurig de aangegeven route door de burcht. Schitterend met diverse uitzichten en ook nog mooie bloemen en veel trapjes en smalle paadjes, dan zien we ook een granaat, blijkt de burcht in de tweede Wereldoorlog te zijn gebombardeerd en is de wederopbouw in 1963 geëindigd. We lopen dus in een “vernieuwde” burcht. Dan weer naar beneden waar de Moezel ligt. Het plan om langs een smal paadje te gaan kan door Pietie niet tot uitvoering worden gebracht, dus via de weg waar langs we gekomen zijn terug. Even zitten langs de  Moezel maar daar werden we snel weggestuurd door een Duitser die ons vertelde dat we daar helemaal niet mogen zitten, een soort van privé terrein dus maar een bord zagen we niet. We lopen dus maar naar ons hotel voor een drankje en apfelstrudel met vanille saus, een lekkere beloning. We rusten uit op ons balkon en eten weer heerlijk.

Morgen de volgende burcht.