Dagje Schiermonnikoog

22 september 2021 - Anjum, Nederland

Vanmorgen bij het opstaan (wekker gezet) meteen een strak blauwe lucht en dat geeft een goed gevoel dat we deze dag hebben gekozen om naar Schiermonnikoog te gaan. Vanuit ons appartement zien we de boot aankomen en lopen naar beneden. Mondkapje op, kaartje scannen en een plaats zoeken, het is net een soort bus. We vertrekken en we gaan eerst maar door het sluisje van het park en daarna over het Lauwersmeer, we gaan langzaam, erg langzaam en vrezen het ergste….. Dat is niet nodig eenmaal door de sluis bij Lauwersoog gaat het hard over de Waddenzee. Bij aankomst op zoek naar de fietsen, wij zijn niet de enige voor een gereserveerde fiets, ook een schoolklas wacht vol ongeduld, de meester heeft ook haast, ze hebben een programma van een week in drie dragen gepropt en de kids wachten dus ook vol ongeduld, helemaal als blijkt dat wij voorrang krijgen met ons groepje uit Esonstad. Op de de fiets de strekdam af en eerst maar eens naar een voor ons onbekend gebied de Knobbbeduinen, we wandelen hier door de kwelders naar het “baken” waar we van het uitzicht genieten. Weer een wandeling en dan op de fiets naar voor ons bekend gebied, het restaurant de Marlijn, boven op de top van een duin met uitzicht op de zee. We komen op een loungebank in de zon terecht en dat luncht dubbel zo lekker, het kan natuurlijk ook aan de bestelde gerechten liggen. Dan naar de zee, we kiezen een plekje in een duin en dat ligt heerlijk. Toch moeten we op een gegeven moment weer weg, de boot wacht tenslotte niet.

Weer op de fiets, door werkelijk schitterende duingebieden op weg naar het dorp, nog steeds  met blauwe lucht en een heerlijk zonnetje, wel trekt de wind wat aan. Bij de watertoren nog even lekker uitrusten en dan de laatste kilometers naar het vertrekpunt van de boot waar we het ruime sop kiezen om weer naar ons appartementje te varen.

Gelukkig hadden we op Schiermonnikoog contact met een restaurant gezocht, de snackbar was dicht, pizzaria ook en het andere restaurant de Waegh gaat ook morgen pas weer open, wij eten dus heerlijk bij restaurant de Gouden Stek. Nu weer uitbuiken en uitrusten van deze geweldige dag!